Saturovaný tuk: Hrozba bez evidencie

Autor: Adam Sipos | 8.2.2019 o 19:27 | (upravené 8.2.2019 o 22:34) Karma článku: 2,62 | Prečítané:  965x

Ischemická choroba srdca sa stala jednou z najčastejších príčin smrti vo svete. Ide o stav, kedy sa do srdcového svalu nedostáva potrebný kyslík a živiny. Čo stojí za týmto ochorením? Akú máme súčasnú evidenciu?   

V súčasnosti môžeme stále pozorovať výstrahy pred saturovaným tukom, ktorý sa nachádza predovšetkým v živočíšnych produktoch. Zaujímavá správa prišla zo zámoria a z Veľkej Británie, ktorá vyvracia súčasné presvedčenie.

Aseem Malhotra - jeden z najvplyvnejších britských kardiológov - hovorí o obrovskej chybe, keď sa pozeráme na saturovaný tuk ako na príčinu problému s cievami. Autorom správy spolu s Malhotrom je aj ďalší britský kardiológ Pascal Meier a Rita Redberg, taktiež kardiologička z nemocnice v Los Angeles. Správa obsahuje 10 veľmi dôležitých výskumov, ktoré stoja za súčasnou evidenciou ohľadne asociácie saturovaného tuku s kardiovaskulárnymi chorobami.

V zdroji autori uvádzajú najväčšie meta-analýzy, ktoré boli doposiaľ urobené a taktiež dáta z 5 ročnej randomizovanej štúdie Minnesota Coronary Experiment a ďalšej randomizovanej štúdie Sydney Diet Hearth Study, ktoré sú najväčšie realizované výskumy ohľadne saturovaného tuku a jeho náhrady nenasýtenými tukmi. Poďme sa pozrieť na správu bližšie a rozobrať si dôležité fakty.

Čo spôsobuje upchávanie ciev?

Rozsiahle štúdie ohľadne saturovaných tukov a zvýšením celkovej úmrtnosti, srdcovo-cievnych chorôb, ischemických infarktov alebo cukrovky druhého typu nikdy nepotvrdili spomínané choroby. ( 1) Je dôležité pripomenúť aj napríklad štúdiu, ktorá skúmala ženy vo vyššom veku, kde sa vedci zaoberali progesiou aterosklerózy - upchávaním ciev.

Záver z tejto štúdie priniesol, že vyšší príjem saturovaných tukov nebol spojený s progresiou aterosklerózy, a naopak väčší príjem sacharidov a cukrov áno. (2) Na rozdiel od súčasných odporúčaní zamerať sa na nízkotučnú diétu, je podľa autorov prospešnejšie pozrieť sa napríklad na stredomorskú stravu, ktorá obsahuje približne 41 percent tuku.

Štúdia PREDIMED ukázala, že prechod na stredomorskú diétu s konzumovaním štyroch lyžíc olivového oleja denne s hrsťou orechou znižuje riziko srdcových chorôb o 30 percent. Ďalší výskum s názov Lyon Hearth Study ukázal, že prechod na stredomorskú diétu s väčším obsahom tukov je prospešný pri sekundárnej prevencii infarktu a celkovej úmrtnosti respondentov aj napriek tomu, že tu nebol výrazný pokles celkového cholesterolu medzi dvomi skupinami výskumu.

Tieto závery štúdii môžeme vysvetliť obsahom omega 3-mastých kyselín, kyseliny alfa-linolénovej a polyfenolov, ktoré sa nachádzajú v orechoch, olivovom oleji, zelenine alebo tučných rybách. Znižujú zápaly v cievach a prispievajú k zmierňovaniu aterosklerózy - upchávaniu ciev.

Riziko LDL "cholesterolu" nie je podložené evidenciou

Zvýšený cholesterol - špecificky lipoproteín LDL - bol vždy hrozbou pre pacientov. Aspoň tak nám to bolo prezentované dlhé roky a boli nám ihneď odporúčané statiny - lieky na znižovanie cholesterolu. Popri liekoch je odporúčaná nízkotučná diéta s nízkym obsahom saturovaných tukov.

Tieto tuky by mali byť nahradené rastlinnými tukmi, ktoré majú vysoký obsah omega 6 mastných kyselín. Pri uvažovaní o pravdivosti týchto tvrdení je veľmi potrebné pozrieť sa na vyššie spomínané štúdie, ktoré však neboli nikdy publikované. Boli niekoľkokrát rozanalyzované a recenzované. Tieto štúdie sa pozerali na náhradu saturovaných tukov za rastlinné oleje.

V oboch štúdiách sa nepotvrdilo, že náhradou saturovaných tukov za rastlinné je znížené riziko chorôb. Naopak, na konci štúdii sa potvrdilo, že aj napriek zníženiu LDL "cholesterolu"(toho "zlého") a taktiež celkového cholesterolu, bol risk na srdcovú chorob vyšší. Kyselina lynolová, ktorá sa nachádza v rastlinných olejoch nepriniesla zlepšienie. Pravdepodobná príčina sa javí vo vysoko zápalovom charaktere omega-6 rastlinných olejov. (3)

Ďalšia veľmi dôležitá evidencia z pohľadu obmedzovania saturovaných tukov je v obrovskej štúdii nazvanej Woman's Health Initiative (Howard 2006), ktorá bola jednou z najväčších randomizovaných štúdii svojho druhu. Na konci štúdie sa nezistili žiadne prospešné vplyvy nízkotučnej diéty či už to bolo v rámci úmrtnosti, alebo celkového ochorenia.

Stres, pohyb a strava

Podľa autorov správy je najdôležitejší a veľmi presný údaj v posudzovaní rizika kardiovaskulárnych chorôb pomer medzi triglyceridmi a HDL ("dobrým") "cholesterolom". Vysoký podiel triglyceridov v pomere s HDL je taktiež dobrý indikátor pre inzulínovú rezistenciou, dopĺňajú autori správy. Vysoký podiel triglyceridov môže byť predpokladom k rôznych chorobám a inzulínovej rezistencii.

V jednej z najväčších štúdii ohľadne LDL "cholesterolu" bolo zistené, že súčasné presvedčenie, že vysoký LDL je spojený s vyššou úmrtnosťou, nie je podložené silnou evidenciou a je potrebné prehodnotenie súčasných odporúčaní. (4) Vysoký pomer triglyceridov k HDL "cholesterolu" bol výrazne znížení náhradou jednoduchých sacharidov za zdravé tuky.

V porovnaní s ľuďmi, ktorí vedú sedavý spôsob života, ľudia, ktorí kráčajú približne 150 minút za týždeň majú zvýšený predpoklad dožitia o 3,4 až 4,5 roka dlhšie než ľudia bez pohybu, a to nezávislo na váhe. (5).

Chôdza približne 30 minút denne vedie k zlepšeniu inzulínovej senzitivity a pomáha s liečbou inzulínovej rezistencie. Ďalší veľmi dôležité riziko pre srdcovo-cievne choroby je stres. Trauma v detstve môže napríklad viesť k zníženiu dožitia až o 20 rokov. Chronický stres vytvára rezistenciu na glukokortikoidový receptor a vytvára vysoko zápalové prostredie v tele. (6)

Kombinácia vhodnej stravy, pohybu a nestresového prostredia vytvára predpoklad k zlepšeniu celkového zdravia a dĺžky dožitia. Súčasné znižovanie LDL cholesterolu liekmi a odporúčanie nízkotučnej stravy by mohlo byť autoritami prehodnotené, dopĺňajú autori správy. Srdcovo-cievne choroby sú spôsobené chronickými zápalmi v tele a efektívnymi zmenami životného štýlu sa dajú ich predpoklady eliminovať. (7)

ZDROJE:

1,deSouza RJ, Mente A,MaroleanuA,et al. Intake of saturated andtrans unsaturatedfatty acids and risk ofall causemortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ2015;351:h3978.

2 Schwingshackl L, Hoffmann G. Dietary fatty acids in the secondary prevention of coronary heart disease: a systematic review, meta-analysisandmeta-regression. BMJ Open2014;4:e004487.

3 Mozaffarian D, Rimm EB, Herrington DM. Dietary fats, carbohydrate, and progression of coronary atherosclerosis in postmenopausal women.Am J Clin Nutr2004;80:1175–84.

4 Rothberg MB. Coronary artery disease as clogged pipes: amisconceptualmodel.Circ Cardiovasc Qual Outcomes2013;6:129–32.

5 Malhotra A. The whole truth about coronary stents: the elephant in the room. JAMA Intern Med2014;174:1367–8.

6 Chakrabarti S, Freedman JE. Review: nutriceuticals as antithrombotic agents.Cardiovasc Ther2010;28:227–35.

7 Ramsden CE, Zamora D, Majchrzak-Hong S,et al. Re-evaluation of the traditional diet-heart hypothesis: analysis of recovered data from Minnesota coronary experiment (1968-73). BMJ2016;353:i1246.

8 Ravnskov U, Diamond DM, Hama R,et al. Lack of an association or an inverse association between low-density-lipoprotein cholesterol and mortality in the elderly: a systematic review. BMJ Open2016;6:e010401.

9 Moore SC, Patel AV, Matthews CE,et al.Leisure timephysical activity of moderate to vigorous intensity and mortality: a large pooled cohort analysis. PLoS Med2012;9:e1001335.

10 Blackburn EH, Epel ES. Too toxic to ignore. Nature2012;490:169–71. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Talianska mafia si na Slovensku založila bunku

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Nebolo to paparazzovanie, toto je prenasledovanie. A je nebezpečné

Nevieme, či to bol ojedinelý prípad.


Už ste čítali?