Mýtus o cholesterole: Dlhé roky nás klamali

Autor: Adam Sipos | 15.10.2018 o 8:11 | (upravené 15.10.2018 o 11:48) Karma článku: 10,07 | Prečítané:  4371x

Doteraz sme si mysleli, že cholesterol je jeden z najdôležitejších ukazovateľov o tom, či sme vo zvýšenom risku získania infarktu alebo inej choroby spojenej so srdcom. Nastal čas tento omyl jasne pomenovať.

Čo je to cholesterol?

Cholesterol je tuková látka, ktorá je nevyhnutná pre funkciu nášho tela. Nachádza sa v každom živočíchu a bez cholesterolu by sme nemohli fungovať. Pomáha telu produkovať vitamín D a taktiež reguluje hormonálnu činnosť v tele.

Cholesterol je tvorený v bunkách, ale hlavným regulátorom je pečeň. Môžeme ho prijímať aj z našej stravy, a to sa stalo hlavnou príčinou omylu toho, že cholesterol prijímaný zo stravy upchá naše cievy a spôsobí infarkt.

Všetko sa to začalo pomenovaním“srdcovo-cievnej hypotézy”, ktorá predpokladá, že cholesterol upcháva cievy, a tým pádom sa zužujú, až sa úplne zapchajú. Táto hypotéza nebola nikdy potvrdená.

Jedným z popredných zástancom tejto teórie bol aj Ancel Keys, o ktorom sme písali aj v našich minulých článkoch. Cholesterol putuje po našom tele štruktúrou, ktorá obsahuje proteíny a iné tuky. Tieto zväzky sú nazývané lipoproteíny a môžeme ich rozdeliť do dvoch veľkých skupín. HDL cholesterol a LDL cholesterol.

HDL je tvorený zväčšia viac proteínmi než tukmi a je považovaný za “dobrý cholesterol”, ktorý znižuje naše riziko chorôb.

LDL je tvorený z viac tukov ako proteínov a získal označenie ako ten “zlý cholesterol”, ktorý upcháva naše cievy a spôsobuje infarkty. HDL cholesterol a jeho úlohu si môžeme zjednodušene predstaviť tak, že putujue krvou a “zbiera” cholesterol z buniek a prenáša ich späť do pečene.

Zvýšené množstvo HDL v našej krvi bolo spojené s nižším rizikom srdcových chorôb (1,2,3,4).

LDL cholesterol putuje taktiež po našom tele a môžeme si ho predstaviť ako niečo, čo “hasí” problémy tam, kde to najviac potrebujeme a kde sa vyskytujú zápaly (5,6,7)

Neexistuje jasná evidencia

Keď hovoríme o cholesterole, nebavíme sa zväčša o cholesterole ako takom. Sú to proteíny, ktoré sú zodpovedné za prenos rôznych látok v našej krvi.

Keď sa pozrieme hlbšie do problematiky cholesterolu, môžeme vidieť, že to nie je také čierno-biele. Čo vieme zo štúdii potvrdiť, je to, že nízke hodnoty cholesterolu sú spojené so zvýšeným rizikom ochorení. (8, 9, 10)

Naopak, zvýšené hodnoty celkového cholesterolu sa preukázali na starších ľuďoch ako protektívne. Neexistuje teda jasná evidencia a nemôžeme sa zjednodušene pozrieť na celkové číslo odmeraného cholesterolu v krvi.

Ak pôjdeme ešte hlbšie zistíme, že LDL cholesterol je zložený z rôznych častíc. Môžeme sa pozrieť na dve hlavné skupiny, ktoré sú pre naše zdravie kriticky podstatné. Rozlišujeme malé, husté častice LDL cholesterolu, ktoré sú pre naše zdravie nebezpečné a na druhej strane tu máme veľké, husté častice LDL, ktoré sú pre naše zdravie bezpečné.

Vedci si v súčasnej dobe uvedomujú, že podiel týchto LDL častíc je omnoho dôležitejší, než celkové číslo LDL cholesterolu v krvi. (11,12,13,14,15,16)

Saturovaný tuk a cholesterol

Prvá časť známej srdcovo-cievnej hypotézy hovorí, že saturovaný tuk, ktorý sa nachádza v červenom mäse, kokosovom oleji, vajíčkach a pod, zvyšuje hodnoty LDL cholesterolu, a preto sú tieto potraviny nebezpečné pre zdravie. 

Aj napriek tomuto všeobecnému presvedčeniu ľudí je evidencia veľmi slabá. Naopak, veľa publikovaných štúdii nedokazuje súvislosti s konzumáciou saturovaného tuku a s celkovým číslom LDL cholesterolu. (17,18,19)

Môžeme vidieť rôzne populácie vo svete, ktorých potrava sa je založená primárne na saturovaných tukoch. Napríklad kmeň Makaiov v Afrike, ktorý pije neskutočné množstvo vysokotučného mlieka alebo kmeň Tokelauans, ktorý prakticky prežíva na kokosoch. Nevidíme tu prítomnosť kardiovaskulárnych chorôb. (20,21,22,23)

Tieto kmene majú taktiež nízke hodnoty LDL cholesterolu. “Momentálne neexistuje ani jedna štúdia, ktorá by potvrdzovala, že saturované tuky, spôsobujú infarkty alebo kardiovaskulárne choroby”, podotkol doktor Eric Berg na margo saturovaných tukov a súčasných dát, ktoré máme.

Saturované prekvapenie

Teraz už môžeme rozlíšiť, ktorý cholesterol je ten dobrý a ktorý nie. Zvýšený LDL a HDL cholesterol ešte nemusí nič znamenať. Treba sa pozrieť na malé častice LDL cholesterolu a ich pomer k tým veľkým. Ak ich máme málo, je to pre naše telo prospešné, ak ich máme veľa, máme dôvod na obavu.

Dlhodobo démonizovaný saturovaný tuk – ktorý sa nachádza v červenom mäse, syroch alebo vajíčkach – zvyšuje hodnoty LDL a zvyšuje hodnoty HDL. (24,25,26)

To sa môže zdať veľmi zlé, ale ak sa pozriete na detaily, tak zisíte, že saturovaný tuk zvyšuje len veľké husté častice LDL cholesterolu a naopak, znižuje malé častice, ktoré sú pre nás nebezpečné pretože oxidujú a skutočne môžu upchádvať cievy. (27,28,29,30)

Ak teda saturovaný tuk zvyšuje podiel veľkých častíc LDL a zvyšuje HDL, tak saturovaný tuk znižuje riziko na získanie kardiovaskulárnych chorôb.

Nízkotučné diéty môžu zhoršiť vaše zdravie

Vo všeobecnosti sa odporúča nízkotučná diéta ako prevencia k tomu, aby sa nezhoršoval náš cholesterol. V skutočnosti tieto diéty zhoršujú váš krvný obraz.

Kontrolované štúdie potvrdili, že diéta bohatá na sacharidy a cukry znižuje HDL (dobrý) cholesterol a taktiež zmenšuje LDL častice (tie nebezpečné) a naopak, konzumácia vysokotukovej diéty zvyšuje oba spomínané aspekty, ktoré sú zdraviu prospešné. (31,32,33,34)

Nízkotučná diéta taktiež zvyšuje množstvo triglyceridov, ktoré sú veľmi nebezpečné. Nízke hodnoty HDL a zvýšené triglyceridy sú spojené s cukrovkou typu 2 a obezitou. Ak by saturovaný tuk spôsoboval srdcovo-cievne ochorenia, tak potom ľudia, ktorí ho zväčša konzumujú by boli chorí – ale nie sú. (35,36,37)

Štúdia publikovaná v roku 2010 sa pozrela na 21 iných štúdii s vyše 340-tisíc ľuďmi. Tát meta-analýza epidemologických štúdii jasne dokazuje, že neexistuje žiadna evidencia, ktorá by potvrdzovala, že saturovaný tuk je spojený so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych chorôb. (38)

Najväčšia štúdia v dejinách

Takzvaným zlatým štandardom pre medicínsku vedu sa stali kontrolované štúdie, ktoré sú jedny z najviac relevantných štúdii, kde sa dokazuje kauzalita a nie len korelácia. Ženská iniciatíva za zdravie urobila kontrolovanú štúdiu na viac ako 48-tisíc žien. (39,40,41,42)

Jedna skupina mala takzvanú nízkotučnú diétu so zvýšenou konzumáciou ovocia, zeleniny a pečiva a tá druhá skupina pokračovala vo svojej klasickej “západnej” diéte aj naďalej. Po ôsmych rokoch výskumu nebol preukázaný rozdiel medzi týmito dvoma skupinami ohľadne rizika kardiovaskulárnyh chorôb.

Taktiež sa nepreukázal ani signifikantný rozdiel v strate váhy alebo rakoviny. Toto bola najväčšia kontrolovaná štúdia v dejinách ohľadne nízkotukovej diéty a jej dôsledku na zdravie. Niekoľko rokov bola táto štúdia nepublikovaná z doteraz neznámych príčin.

Ďalšia veľká štúdia zahŕňala vyše 12-tisíc mužov, ktorí mali zvýšené riziko infarktu. Jedna skupina bola na nízkotučnej diéte a tá druhá pokračovala vo svojom pôvodnom stravovaní. Vedci nezistili žiadne rozdiely v úmrtnosti oboch skupín, a to aj napriek faktu, že nízkotučná skupina prestala fajčiť.(43)

Nízkotučná diéta bola testovaná. Zlyhala. Na druhej strane observačné štúdie dokazujú, že konzumácia vyššieho množstva saturovaných tukov je spojená s menším množstvom infarktov, ale niektoré štúdie dokazujú žiadny efekt.

Aké tuky?

Samozrejme poznáme tuky, ktoré zvyšujú riziko kardiovaskulárnych chorôb. Sú nimi trans-mastné kyseliny, ktoré sú veľmi nebezpečné pre naše zdravie. Tieto tuky môžeme nájsť vo vysoko spracovaných jedlách a potravinách a boli spojené s vysokým rizikom kardiovaskulárnych chorôb. (44,45,46,47,48)

Taktiež skupina rastlinných olejov je zdraviu nebezpečná a dokazuje to mnoho štúdií. Ak chceme teda znížiť riziko srdcových chorôb, nebojme sa konzumovať saturované a monosaturované tuky, zvýšme príjem Omega-3 tukov a vyhýbajme sa rastlinným olejom. (49,50,51,52,53)

Je čas, aby sme ukončili bláznenie za znižovaním cholesterolu a obmedzovaním konzumácie saturovaných tukov.(54)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Majiteľ Slotovej vily robí pre Siekela

Siekel býva v byte Nosáľa, ktorý mu predtým sám predal.

Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko príde o 100 miliónov eur, prečo sa tak stalo

Ministerstvo školstva čelí obvineniu.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.


Už ste čítali?